סוף הדמוקרטיה? ההצעה המהפכנית של השופט ברק ב-2004

    אליהו גרין No Comments on סוף הדמוקרטיה? ההצעה המהפכנית של השופט ברק ב-2004

    נחשפו התבטאויות מעניינות של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק מלפני כעשרים שנה בנושא יחסי הכנסת ובית המשפט. כיצד הציע ברק לכנסת להתמודד עם פסקי הדין של העליון בנושאים חוקתיים ומה יחשבו על כך אנשי המחאה דהיום

    צילום: Miriam Alster/FLASH90
    16:10
    02.05.24
    קובי פינקלר No Comments on שבועיים לאחר ליל הניסים: צה"ל פינה שרידי טיל איראני

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ברקע מחאות השמאל נגד החקיקה המשפטית של הקואליציה והדיונים שמקיים בית המשפט העליון בעתירות נגד חוקי יסוד, מתפרסמים הבוקר (שני) דברים מעניינים שאמר בעבר נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט אהרן ברק, אבי "המהפכה השיפוטית" שכתב את פסק דין בנק המזרחי, שקבע כי בית המשפט יכול לפסול חוקים אף שלא הוסמך לכך במפורש.

    בשנת 2004, בראיון לעיתונאי יובל יועז בדה מרקר, אמר ברק כי: "אם פסק דין בנק המזרחי לא נראה לכנסת כפירוש נכון או ראוי של החוקה – בידי הכנסת היכולת לעשות מעשה. אם הכנסת לא מרוצה – היא יכולה לשנות. זה תפקידה".

    ברק הוסיף והציע בראיון אז הצעה מהפכנית, שאם תוצע בימינו על ידי מי מהקואליציה, סביר שנראה התעצמות אדירה של המחאה נגד הממשלה. "אני כבר הצעתי בעבר שתוקם בכנסת ועדה, שכל תפקידה יהיה לקרוא פסקי דין של בית המשפט העליון ולהחליט מה להשאיר ומה לשנות בחקיקה", אמר ברק: "זה לגיטימי". מיד לאחר מכן הוא הוסיף: "אבל אל תבינו אותי לא נכון. אני לא רוצה לעודד אתכם". את הדברים פרסם אלון רונן ברשת החברתית טוויטר.

    בראיון אחר אותו העלה רונן מהארכיון, בעיתון גלובס בשנת 2003, אמר ברק עוד, כי: "אם בית המשפט יפסול חוק בטענה שהוא אינו חוקתי, יכולה הכנסת לגבור על פסילה זו בהפיכת החוק שנפסל לחוק יסוד".



    0 תגובות